Samenwerken is communiceren

Deel 3 in de serie over social return. In het vorige deel vertelde ik dat de Rijksoverheid in januari 2018 de teugels wat liet vieren inzake de invulling van social return. Kandidaten werden na het volgen van een uitgebreid traject bij een re-integratiebedrijf of een jobcoach, voorgesteld aan hun werkgevers, die op hun beurt van de Rijksoverheid de ruimte kregen om te mogen experimenteren met de invulling van hun social return. Met hulp van diverse organisaties werden werkgevers hierin gestimuleerd. Men richtte zogeheten proeftuinen op de werkvloer in waar men kon gaan experimenteren. 

De term proeftuin zegt niet dat een werknemer mag freewhelen. Nee, in tegendeel. De opdrachtgevers verwachten wel een goed hoogwaardig product. Er dient gewerkt te worden met een duidelijke aanpak in een vooropgesteld kader. Bij social return moet je flexibel handelen. De kandidaat kan het werk wel verrichten, alleen heeft hij of zij wellicht wat meer tijd nodig. Waarschijnlijk heeft de persoon nog wat vakkennis nodig, biedt hem dit dan aan. Door 1 op 1 begeleiding van een interne jobcoach of een mentor kan de werknemer met een beperking zich prettiger profileren. Vraag aan de werknemer wat hij echt nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen.  

Bespreek regelmatig wat goed gaat en wat niet.

Samenwerken is communiceren

In iedere samenwerking is contact onderhouden een must. Zonder een gezonde interactie onderling, is er geen soepele werkrelatie. Durf bij eventuele calamiteiten te benoemen wat er mis gaat. Dit geldt voor alle betrokkenen. Met tijdig inspringen en aanpassingen doorvoeren voorkom je dat de match mislukt. Samenwerken met een arbeidsbeperkte werknemer zou niet moeilijker moeten zijn dan werken met iemand die geen handicap heeft.  Samen werken moet plezier geven en inspirerend zijn.

Een goed voorbeeld doet goed volgen

Onlangs plaatsten wij op onze Facebookpagina een goed voorbeeld van social return. Bij een telecombedrijf kunnen de werknemers hun koffie bestellen bij een dove barista. Dit voorbeeld laat gelijk zien waar een goede communicatie toe kan leiden. Als je via gebaren communiceert, komt een ander contact tot stand’

Lees verder Social return deel 4 Interview Louise van der Voort