Interview met Louise van der Voort, initiatiefnemer van De Blauwe Krokodil

In eerdere blogs nam ik je mee in de wereld van social return en hoe werkgevers dit kunnen toepassen in hun bedrijfsvoering. In de kern geldt dat wanneer je aan een arbeidsbeperkte werknemer de vraag stelt wat hij of zij nodig heeft om zijn baan goed uit te kunnen voeren, dit meestal leidt tot een solide samenwerking. Alles wat je hiervoor nodig hebt, is lef. 

In dit vierde deel van de zomerserie Social Return vroeg ik Louise van de Voort naar de werking van social return in de praktijk van De Blauwe Krokodil. De Blauwe Krokodil is in 2016 opgericht door Louise om de kloof tussen werkgevers en mensen met een beperking te verkleinen.

Louise van der Voort

“Wij zijn een gelijkwaardig sociale onderneming met werknemers die een (on)zichtbare handicap hebben. Door samenwerking met opdrachtgevers voldoen zij op deze manier aan hun verplichte social return”, vertelt Louise. “Hoewel er veel vrijheid is in de invulling van social return willen of kunnen organisaties niet altijd zelf de mensen uit de participatiedoelgroep aannemen. Wij ondersteunen en ontzorgen de werkgevers hierin.”

Op welke manier helpt de Blauwe Krokodil werkgevers in Rotterdam?  

“Vanuit onze locatie bij ‘De Kroon’ in Schiemond – Delfshaven maken wij voor bedrijven digitale producten en leveren wij digitale diensten aan. Dat kan een infographic zijn of een nieuwe website. Wij leveren ook een compleet onderhoudsabonnement, een strippenkaart voor updates en wijzigingen voor de website. Door een van deze producten te kopen, voldoen werkgevers op deze manier aan hun verplichte invulling van social return.”  Indien dit mogelijk is, detacheren wij (tijdelijk) een van onze medewerkers bij het desbetreffende bedrijf. Ook dit valt onder social return.”

 Hoe komt een bedrijf bij de Blauwe Krokodil terecht?

Klanten kunnen zich gewoon bij ons aanmelden en hun productwensen kenbaar maken. Na hun aanmelding krijgt de klant allereerst een uitgebreid intakegesprek. Aansluitend wordt een offerte toegezonden en wanneer zij deze accepteren, dan gaan we over tot het sluiten van een overeenkomst. Daarna gaan onze medewerkers aan de slag.”  

Lees verder deel 2 van het interview met Louise.