Interview met Louise van der Voort, initiatiefnemer De Blauwe Krokodil – deel 2

Een klant die bij De Blauwe Krokodil een product koopt of een dienst afneemt, voldoet hiermee aan de invulling van social return. Kun je een voorbeeld geven?

“In mijn vrije tijd zit ik bij een roeivereniging. Daar leerde ik Annette kennen. Zij kreeg vanuit de gemeente Rotterdam een gunning (het verlenen van een opdracht vanuit de overheid aan een bedrijf, red). Samen hebben wij gebrainstormd over hoe De Blauwe Krokodil een bijdrage zou kunnen leveren waarbij tegelijkertijd aan de principes van social return wordt voldaan.  

Wat is er uit deze brainsessie gekomen? 

“Uiteindelijk zijn we in december 2017 tot een samenwerking gekomen”

Waarmee helpt De Blauwe Krokodil Annette?

Annette ondersteunt docenten van meerdere scholen in Rotterdam bij de loopbaanontwikkeling van leerlingen. Haar wens was om alle belangrijke (leer)momenten en oudergesprekken (in het kader van loopbaanontwikkeling) in een schooljaar in één duidelijk jaaroverzicht te brengen. Zo hebben we samen de infographics vorm gegeven, een informatieve illustratie met afbeeldingen en teksten.”

Hoe ziet jullie samenwerking er inhoudelijk uit op de werkvloer van De Blauwe Krokodil? 

“Alles begint met een idee, in dit geval dus van de infographic. Susan heeft eerst een proefmodel ontworpen. Hier was Annette erg enthousiast over. Wanneer Annette een nieuwe infographic nodig heeft, schetst zij aan de hand van deze blauwdruk een nieuwe. Susan verwerkt deze schets vervolgens uit tot een professionele infographic. Er zijn inmiddels al veel infographics gemaakt die op verschillende scholen in Rotterdam de docenten ondersteunen in het overbrengen van de informatie.

In iedere samenwerking is een goede communicatie noodzakelijk. Hoe verloopt de communicatie tussen de opdrachtgever, de uitvoerder en de kandidaat uit de participatiedoelgroep of de banenafspraak?  

“ik vind het erg prettig wanneer een opdrachtgever inzicht heeft in onze manier van werken. Een samenwerking loopt pas echt lekker wanneer je weet met wie je te maken hebt. Vooral in het begin was het best puzzelen voordat we de goede toon hadden gevonden van onze samenwerking.”  

Kun je dit uitleggen?

“Ik vind het belangrijk om te streven naar een ontspannen en open werksfeer. In het begin was het het contact met Annette vooral gericht op hoe zij de informatie voor een nieuwe infographic het beste kon aanleveren. We hebben hier duidelijke regels met elkaar afgesproken. Nu weten we allemaal welke procedures er nodig zijn en loopt onze samenwerking als een geoliede machine.”  

Wanneer een ontwerp klaar is, stuur ik deze per e-mail aan Annette door. Vervolgens belt zij mij op en vertelt ze welke wijzigingen zij in het ontwerp wenst. Na verloop van tijd komt in het werk een bepaalde routine te zitten. Susan weet wat de wensen van Annette zijn en op haar beurt weet Annette hoe wij het graag aangeleverd willen hebben. Bij de laatste infographics was Annette erg tevreden, er waren nauwelijks wijzigingen nodig.”  

Hoe valt deze prettige samenwerking in het social returnverhaal? 

“Doordat Annett nu met ons samenwerkt voldoet zij aan haar social return verplichting. En Susan, die in de doelgroep van de banenafspraak valt, krijgt hierdoor een kans om toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt. Precies zoals het in 2015 met de invoering van de Participatiewet is afgesproken. Samen maken wij het verschil.”

Smaakt het naar meer? 

“Uiteraard, wij willen heel graag onze kennis over social return overbrengen, met name in het onderwijs. Scholen weten ons nog niet zo goed te vinden. Wij zijn hard bezig om de werkzaamheden van De Blauwe Krokodil te promoten op Rotterdamse en regionale (praktijk)scholen. Laatst hadden wij twee leerlingen die enkele dagen bij ons een snuffelstage deden. Door hieraan gehoor te geven, promoten wij onszelf op deze school.”

Tijd dus om te gaan netwerken.

“Precies, netwerken! We doen ons best.”  

Verplichte social return, koudwatervrees bij werkgevers om arbeidsbeperkte medewerkers aan te nemen en op het eerste gezicht ingewikkelde afspraken maken. Het klinkt nogal zwaar op de hand. Nooit last gehad van (voor)oordelen van werkgevers of opdrachtgevers?

“Zoals ik in het begin al zei, wij zijn een gelijkwaardig onderneming. Net zoals andere bedrijven maken ook wij concrete afspraken over bijvoorbeeld de aanlevering en de levertijd van content voor infographics en websites. We gaan regelmatig met de opdrachtgever in gesprek en onze samenwerking verschilt niets meer dan met andere bedrijven. Ook wij hebben werknemers die keihard en met veel plezier werken. Alleen, met sommigen houdt je meer rekening. Soms moet een werknemer extra pauzes nemen of werkt deze maar een halve dag. Door hiermee vooraf al rekening te houden in het werkplan, wordt dit “probleem” vanzelf opgelost. Bovendien zijn er op de werkvloer experts aanwezig die de werknemers  individueel begeleiden. Desnoods leiden wij de werknemers verder op in het vak. Bij andere bedrijven doet men toch ook aan bij-, en nascholing? Bij De Blauwe Krokodil is dit wat mij betreft niet anders. Net zoals het creëren van een prettige werksfeer en het leveren van kwaliteit.”

Dit interview werd gehouden in het kader van de serie over de verplichte invulling van social return in het bedrijfsleven en (semi)overheden. 

Lees verder Social return deel 6 Social return in Rotterdam